Mære landbruksskole

Elevenes psykososiale miljø: gode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Elevenes psykososiale miljø: gode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 370.15 E
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2018
Noter
  • Forord av Inger Bergkastet Alle elever har rett til et godt psykososialt miljø. Likevel utsettes mange elever for mobbing og krenkelser på skolen, eller opplever å være i et dårlig skolemiljø. Hva kan skoler gjøre for å gi elevene et godt miljø? Forfatterne viser i denne boka at det er to hovedstrategier skoler tar i bruk i arbeidet med det psykososiale miljøet: atferdsregulering og bygging av gode relasjoner mellom lærer og elev. De viser hvordan strategiene begrunnes, hva innholdet i strategiene er, og hvilke utfordringer strategiene møter. Samtidig peker forfatterne på former for krenkelser, mobbing og dårlig miljø som går igjen selv ved skoler som bruker disse strategiene. Enten som «blinde flekker» utfordringer som går under de voksnes radar, eller som «harde nøtter» utfordringer som lærerne ser og tar tak i, men ikke får bukt med. I boka diskuterer forfatterne behovet for å utvikle flere strategier for å adressere også de harde nøttene og de blinde flekkene og for å skape nulltoleranse for mobbing i praksis. Boka bygger på rapporten «Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker» fra 2016. Ingunn Marie Eriksen er forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet. Selma Therese Lyng er forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI, OsloMet.
ISBN
  • 978-82-450-2191-2
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00002283nam  22002771  4500
*0017083
*008180316s2018    no     ar         00nob 9
*015  $a150290752$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-450-2191-2$bh.
*025  $a9788245021912
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a370.158$zh$223/nor
*0820 $a370.15$zb$223/nor
*090  $c370.15$dE
*10010$aEriksen, Ingunn Marie$d1978-$jNO$0(NO-TrBIB)13008396$8f
*24510$aElevenes psykososiale miljø$bgode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet$cIngunn Marie Eriksen og Selma Therese Lyng
*260  $aBergen$bFagbokforl.$c2018
*300  $a139 s.$c24 cm
*500  $aForord av Inger Bergkastet
*520  $aAlle elever har rett til et godt psykososialt miljø. Likevel utsettes mange elever for mobbing og krenkelser på skolen, eller opplever å være i et dårlig skolemiljø. Hva kan skoler gjøre for å gi elevene et godt miljø?  Forfatterne viser i denne boka at det er to hovedstrategier skoler tar i bruk i arbeidet med det psykososiale miljøet: atferdsregulering og bygging av gode relasjoner mellom lærer og elev. De viser hvordan strategiene begrunnes, hva innholdet i strategiene er, og hvilke utfordringer strategiene møter.  Samtidig peker forfatterne på former for krenkelser, mobbing og dårlig miljø som går igjen   selv ved skoler som bruker disse strategiene. Enten som «blinde flekker»   utfordringer som går under de voksnes radar, eller som «harde nøtter»   utfordringer som lærerne ser og tar tak i, men ikke får bukt med.  I boka diskuterer forfatterne behovet for å utvikle flere strategier for å adressere også de harde nøttene og de blinde flekkene   og for å skape nulltoleranse for mobbing i praksis. Boka bygger på rapporten «Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker» fra 2016.  Ingunn Marie Eriksen er forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet.  Selma Therese Lyng er forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI, OsloMet.
*650 0$aPedagogisk psykologi$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aPedagogisk psykologi$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aMobbing$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aMobbing$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aLyng, Selma Therese$d1972-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)2125487$8f
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Mære landbruksskole370.15 E