Mære landbruksskole

Dramaserien Skam :: analytiske perspektiver og didaktiske muligheter
Huskelisten er tom
Vis
Tittel
  • Dramaserien Skam :: analytiske perspektiver og didaktiske muligheter
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Flerspråklig
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2018
Noter
  • Dramaserien Skam hadde en uvanlig sterk virkning på sitt publikum, og den skulle etter hvert få et internasjonalt nedslagsfelt som ingen andre norske populærkulturelle produksjoner. En av grunnene til den enorme interessen rundt Skam er at serien oppleves som spesielt karakteriserende for vår tid. Denne boken analyserer Skams særtrekk som kulturelt og medialt fenomen, og den belyser hvordan serien kan trekkes inn i ulike skolefag. Bokens første del tar for seg Skams dramaturgi, komposisjon og produksjon. Gjennom bruken av digitale kommunikasjonsformer utgjør serien et vendepunkt i måten dramaer komponeres, produseres og distribueres på. Bokens andre del omhandler de viktigste temaene i serien, som identitet, verdier, religion, seksualitet, psykiske lidelser, kjærlighet og betydningen av å tilhøre et fellesskap. I bokens tredje del rettes fokuset på mottakelsen og tolkningene av serien blant seerne og i media. Boken avsluttes med praktiske undervisningsopplegg og en diskusjon om hvorfor det er riktig og viktig å trekke serien inn i undervisningen. Boken retter seg mot lærere, lærerstudenter, forskere og andre som har interesse for ungdom og medier i en tid da medielandskap og medievaner er i rask endring. Bokens analyser, begreper og innsikter vil være svært nyttige i norskfaget, men er også relevante for mediefag, samfunnsfag og religion/livssyn/etikk. Synnøve Lindtner er postdoktor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Hun har skrevet doktoravhandling om det feministiske bladet Sirene, og forsker på emner relatert til kjønn, offentlighet og populærfeminisme. Dag Skarstein er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og fagutdanning ved OsloMet Storbyuniversitetet. Hans forskning retter seg mot ungdom, læring og fiksjonslesing, og han har publisert artikler om dette både nasjonalt og internasjonalt.
ISBN
  • 978-82-450-2401-2
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00002905nam a2200289 c 4500
*0016883
*00520180529125913.0
*007ta
*008180322s2018    no a   e |||||00| 0 mul|
*020  $a978-82-450-2401-2$qh.
*035  $a(NO-OsBAS)150291070
*040  $aNO-OsBAS$bnob$dNO-OsNB$ekatreg
*0410 $amul$anob$anno
*0820 $a791.4572$qNO-OsBAS$223/nor
*24500$aDramaserien Skam :$banalytiske perspektiver og didaktiske muligheter$cSynnøve Skarsbø Lindtner og Dag Skarstein (red.)
*260  $aBergen$bFagbokforl.$a[Oslo]$bLandslaget for norskundervisning$c2018
*300  $a253 s.$bkol. ill.$c24 cm
*336  $atext$btxt
*337  $aunmediated
*338  $avolume$bnc
*520  $aDramaserien Skam hadde en uvanlig sterk virkning på sitt publikum, og den skulle etter hvert få et internasjonalt nedslagsfelt som ingen andre norske populærkulturelle produksjoner. En av grunnene til den enorme interessen rundt Skam er at serien oppleves som spesielt karakteriserende for vår tid. Denne boken analyserer Skams særtrekk som kulturelt og medialt fenomen, og den belyser hvordan serien kan trekkes inn i ulike skolefag. Bokens første del tar for seg Skams dramaturgi, komposisjon og produksjon. Gjennom bruken av digitale kommunikasjonsformer utgjør serien et vendepunkt i måten dramaer komponeres, produseres og distribueres på. Bokens andre del omhandler de viktigste temaene i serien, som identitet, verdier, religion, seksualitet, psykiske lidelser, kjærlighet og betydningen av å tilhøre et fellesskap. I bokens tredje del rettes fokuset på mottakelsen og tolkningene av serien blant seerne og i media. Boken avsluttes med praktiske undervisningsopplegg og en diskusjon om hvorfor det er riktig og viktig å trekke serien inn i undervisningen. Boken retter seg mot lærere, lærerstudenter, forskere og andre som har interesse for ungdom og medier i en tid da medielandskap og medievaner er i rask endring. Bokens analyser, begreper og innsikter vil være svært nyttige i norskfaget, men er også relevante for mediefag, samfunnsfag og religion/livssyn/etikk. Synnøve Lindtner er postdoktor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Hun har skrevet doktoravhandling om det feministiske bladet Sirene, og forsker på emner relatert til kjønn, offentlighet og populærfeminisme. Dag Skarstein er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og fagutdanning ved OsloMet Storbyuniversitetet. Hans forskning retter seg mot ungdom, læring og fiksjonslesing, og han har publisert artikler om dette både nasjonalt og internasjonalt.
*650  $aTV-serier$2bokbas$9nob
*650  $aTV-seriar$2bokbas$9nno
*650  $aPedagogikk$2bokbas$9nob
*650  $aPedagogikk$2bokbas$9nno
*7001 $aLindtner, Synnøve Skarsbø,$d1974-$0(NO-TrBIB)14017032$4edt
*7001 $aSkarstein, Dag$d1971-$0(NO-TrBIB)1076274$4edt
*852  $a47BIBSYS_UBB$6999919936209702207
*852  $a47BIBSYS_UBO$6999919970111902204
*852  $a47BIBSYS_HIT$6999919840654802210
*852  $a47BIBSYS_UBTO$6999919964504802205
*852  $a47BIBSYS_UBIN$6999919858716802211
*852  $a47BIBSYS_HH$6999919858528902214
*852  $a47BIBSYS_HIB$6999919865930802221
*852  $a47BIBSYS_NB$6999919924585402202
*852  $a47BIBSYS_NTNU_UB$6999920043607602203$9P
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Mære landbruksskole